Статті‎ > ‎

Використання торгової марки або ж торгового знаку

Можливість відрізнити товари одного виробника від товарів іншого виникла ще в давнину. Першими, хто почав використовувати різні клейма для ідентифікації свого товару від товару сусіда були ремісники Стародавнього Риму, Єгипту, Греції. 
Будь-яка особа (фізична чи юридична), котра має намір почати виготовлення якоїсь продукції чи надавати певні послуги повинна обов’язково мати свій торговий знак, так звану в народі візитівку. В нашому законодавстві використовуються декілька понять – знак для товарів і послуг (Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг ») і торгова марка (Цивільний кодекс), іноді ці поняття ототожнюють із логотипом або ж брендом. 
У когось виникне питання: Що ж таке торгова марка і з чим її їдять?! Відповідаємо - під торговою маркою необхідно розуміти будь-яке позначення або будь-яку комбінацію позначень, які слугують вирізненням товарів (послуг), що виробляються (надаються) однією особою, від товарів (послуг), що виробляються (надаються) іншими особами. Такими позначеннями можуть бути, зокрема, слова, літери, цифри, зображувальні елементи, комбінації кольорів. Варто пам’ятати, не може бути використано для створення торгової марки загальновживане слово, символ, термін, наприклад, «хліб». Також заборонено використовувати символіку, яка зображує або копіює державні символи, назви органів державної влади, офіційну назву будь-якої держави. Заборонено реєструвати нову торгову марку з використанням вже наявних на ринку зареєстрованих позначень, або тих, які подані на реєстрацію. Торгова марка покликана бути так званим орієнтиром, для того щоб серед безлічі товарів покупець обрав би саме Ваш, оскільки він точно знає який вигляд має товар. 
 Відправним пунктом для створення торгової марки повинен стати похід до дизайнера, який допоможе створити чітку, лаконічну, привабливу картинку, яка міститиме всю необхідну інформацію для споживача. У випадку, відсутності змоги звернутись до відповідних фахівців, не засмучуйтесь, зробіть це самі. В мережі доволі багато рекомендацій, але не забувайте, про вищевказані заборони.
Якщо вже створено таку візитівку, наступним кроком має бути реєстрація вашого торгового знаку для подальшого отримання свідоцтва. Відповідальність за реєстрацію торгових марок в Україні покладено на Український інститут інтелектуальної власності (далі - Укрпатент). Процедура реєстрації досить тривала та складна. 
Отже, з яких етапів складається та, що в себе включає реєстраційна процедура:
1. створення заявки, особою (можливе і бажане залучення представника), яка має намір отримати свідоцтво та направлення цієї заявки до Укрпатенту шляхом електронної подачі. Обов’язковими складовими заявки є викладене українською мовою клопотання у довільній формі про реєстрацію знака, дані про заявника та його адресу, також зазначені українською мовою, достатньо чітке зображення позначення, що заявляється, перелік послуг і товарів, для яких заявляється знак. За подання заявки необхідно сплатити збір за видачу свідоцтва на знак для товарів і послуг, розміри якого складають: для фізичних (юридичних) осіб, що постійно проживають (знаходяться) в Україні, - 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; для фізичних  (іноземних  юридичних)  осіб,  що постійно проживають (знаходяться) за межами України, - 200 доларів США.
2. Після надходження заявки до Укрпатенту проводиться експертиза поданої заявки, складовими етапами якої є: - встановлення дати подання заявки; - експертиза заявки за формальними ознаками;   - експертиза  заявки  по  суті  позначення,  що  заявлено  на реєстрацію як знак. 
3. Наступним кроком є прийняття рішення про реєстрацію знаку для товарів і послуг або ж відмова у реєстрації.
4. Завершальним етапом на підставі позитивного рішення та наявності сплаченого збору за видачу свідоцтва є проведення реєстрації та публікація відомостей про видачу свідоцтва. Вказані дії проводяться Укрпатентом на протязі трьох місяців з дати подачі документа, що підтверджує сплату збору.
Термін дії свідоцтва складає 10 років, цей строк можливо продовжити. Із відповідним клопотанням  необхідно звертатись до Укрпатенту за 6 місяців до закінчення строку дії свідоцтва.
Отже, використання суб’єктами господарської діяльності торгової марки передбачає багато переваг. По-перше, це допомагає уникнути недобросовісної конкуренції, адже споживач добре знайомий із вашою торговою маркою і вже не сплутає її з жодною іншою. По-друге, виробник змушений постачати на ринок продукцію якомога кращого ґатунку, оскільки його споживач йому повністю довіряє і обирає саме цю продукцію. По-третє, використання торгової марки через засоби масової інформації, викликає бажання у потенційного покупця обрати саме цього виробника. 
 За більш детальною інформацією і для попереднього запису на консультацію, звертайтесь за телефоном гарячої лінії: +38(099)-435-16-94 – юрист Центру юридичної допомоги «Захист» Бондар Надія Володимирівна. Дзвінки приймаються цілодобово, якщо оператор зайнятий, ми Вам перетелефонуєм.
     Будем раді Вам допомогти!
Comments